Té voor het onderwijs

Velen zullen het wel herkennen: té enthousiast, té gedreven, té ambitieus, té rechtuit, té eerlijk, té hard werken, … . Het lijken geen negatieve dingen, dat enthousiasme, die gedrevenheden en die eerlijkheid. Dat hard werken al zeker niet, wie kan daar iets op tegen hebben? En toch lijkt een persoonlijkheid met deze karaktereigenschappen niet geschikt te zijn voor ons huidig onderwijssysteem.

Ikzelf heb het al meerdere malen moeten ervaren. Ik doe mijn job goed, heb veel kennis, vaardigheden en inzichten. Maar, en dan komt telkens de maar, bepaalde (meestal dominante) leden van het team voelen zich niet zo goed met mijn aanwezigheid want ik ben té: té enthousiast, ik wil té veel veranderen, ik denk té kritisch, ik denk té hard, ik denk té snel en té ver,… . Het is gewoon té.

De oplossing kan zijn dat ik het onderwijs verlaat (al ben ik dat voorlopig niet van plan, in tegendeel). Voor mij kan dit een oplossing zijn, voor de collega’s die zich ergeren aan mijn té ook. Al vraag ik me wel af of dit een geschikte oplossing is voor ons onderwijssysteem?

Want ik ben lang niet de enige té in ons Vlaams onderwijslandschap. Ik zou lang niet de eerste té zijn die hierdoor het onderwijs verlaat en jammer genoeg lang niet de laatste.

Hebben we dan niet heel veel enthousiasme, durf, gedrevenheid, hard werken, motivatie, empathie, … nodig om ons onderwijs meer passend te maken naar de huidige noden van onze maatschappij?

Is dat dan niet het essentiële doel van ons onderwijs? Onze kinderen / jongeren / (jong)volwassenen opleiden zodat ze hun plaats vinden in de zeer snel veranderende maatschappij? Zodat ze, als kritische burgers, mee kunnen werken aan de noodzakelijke veranderingen die onze maatschappij op dit moment nodig heeft?
Dienen we niet zeer snel met zeer ambitieuze plannen te komen om de groeiende schooluitval tegen te gaan? Om een antwoord te bieden op de groeiende ongelijkheid? Een antwoord op de steeds talrijker wordende psychische problemen bij jongeren?

Hoe gaan we dit realiseren als er zo veel té’s het onderwijs verlaten? Als deze té’s als bedreigend worden gezien?

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb